Rabu, Disember 02, 2009

Majlis Sembelihan Korban PAS Kawasan Tawau



Seluruh Dewan Pemuda PAS Tawau turun padang bersama sama pimpinan PAS Kawasan Tawau menjalani ibadah korban di Madrasah Darul Hidayah pada 28 November yang lalu.



Sebanyak 13 ekor lembu dikorbankan dalam
majlis ini yang disertai ratusan orang kampung Sungai Imam yang turut sama membantu dan memeriahkan suasana majlis ini.





Antara pimpinan PAS yang turut serta dalam majlis ini, AJK PAS Pusat, Ahmad Dullah, Pesuruhjaya PAS Negeri Sabah, Tuan Hj Muhammad Abdullah, dan Yang Dipertua PAS Kawasan Tawau,Mohamad Husain.





Program ini dilihat sebagai satu usaha berjaya PAS Kawasan Tawau untuk mendekati penduduk kampung di sini.





Program yang bermula seawal 8 pagi berakhir pada pukul 3pm dengan majlis pembahagian daging korban kepada seluruh penduduk kampung dan kawasan sekitarnya.








Terima kasih diucapkan kepada Jabatan Amal Tawau, Dewan Muslimat dan Dewan Pemuda yang bersama sama membantu demi kelancaran program ini.



Teruskan Baca “Majlis Sembelihan Korban PAS Kawasan Tawau”  »»

Selasa, November 03, 2009

PASTI Tawau PASTI Kawasan Terbaik Malaysia

Kelantan,Sabtu : Sekalung tahniah diucapkan kepada pihak PASTI Kawasan Tawau yang telah dianugerahkan sebagai PASTI Kawasan Terbaik di Malaysia pada majlis sambutan Jubli Perak PASTI Malaysia yang diadakan di Kota Bahru pada 31 Oktober 2009 baru-baru ini.Majlis yang dirasmikan pembukaannya oleh Mursyidul Am PAS,Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan telah berlangsung selama 3hari bermula pada 30 Oktober hingga 1 November 2009.


Barisan ALP PASTI Pusat bersalaman dengan Tuan Guru Mursyidul Am


Tuan Guru ketika menyampaikan ucapan perasmian

Hadiah kepada penerima anugerah telah disampaikan oleh YB Hj Che Abdullah bin Mat Nawi ADUN N-04,Wakaf Bahru merangkap EXCO kerajaan negeri Kelantan yang telah merasmikan penutupan majlis tersebut. Pengerusi PASTI Kawasan Tawau,sdr Karim Dulah yang menerima penganugerahan tersebut bagi mewakili PASTI kawasan Tawau mengucapkan rasa syukur dan terima kasih kepada semua pihak yang telah berkorban tenaga,masa dan wang ringgit demi memastikan agar PASTI Kawasan Tawau terus diterima oleh masyarakat umum seterusnya boleh sampai ke tahap sekarang ini.

YB Tuan Hj Che Abdullah Mat Nawi ketika merasmikan acara penutupan


Sdr Karim Dulah menerima anugerah 'PASTI Kawasan terbaik Malaysia' dari Che Abdullah


Hadiah disampaikan kepada pemenang kategori masing-masing

Diambil dari : Matbulan.blogspot.com


Teruskan Baca “PASTI Tawau PASTI Kawasan Terbaik Malaysia”  »»

Isnin, Oktober 26, 2009

KENYATAAN MEDIA PESURUHJAYA PAS SABAH




Tarikh : 25 Oktober 2009


1. PAS Sabah ingin membuat penjelasan terhadap beberapa perkara yang ditimbulkan dalam laman web / blog tertentu bagi mengelak kekeliruan berkaitan kenyataan / tulisan yang YAB Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS dalam perkara mengadakan Mesyuarat Agung Khas PAS.

2. Kami ingin menyatakan bahawa PAS Sabah tidak pernah terlibat dalam apa cara sekalipun dengan teguran rombongan daripada Sabah (kalau ada) mempersoalkan beberapa kerat pemimpin PAS yang (kononnya) condong kepada UMNO berikutan usaha mewujudkan kerajaan perpaduan seperti yang di dakwa.


3. PAS Sabah memberi kepercayaan sepenuhnya kepada Jawatankuasa Agung PAS Pusat, sama ada akan mengadakan Mesyuarat Agung Khas atau tidak. Kami hormati keputusan Muktamar Agung yang lalu dalam pemilihan pimpinannya dan semua resolusi –resolusi yang di ambil.

4. PAS Sabah ingin memberi amaran supaya pihak lain (orang luar) jangan cuba menangguk di air keruh dalam isu rumah tangga PAS. Kami percaya PAS akan tetap kukuh dan akan terus ada di persada politik tanah air dan memperjuangkan yang hak.


“ISLAM MENERAJU PERUBAHAN”

HAJI MUHAMMAD ABDULLAH
Pesuruhjaya,
PAS Sabah.

Teruskan Baca “KENYATAAN MEDIA PESURUHJAYA PAS SABAH”  »»

Khamis, Oktober 22, 2009

Konsert Kesenian Islam Medan Untuk Berhibur Cara Islam



Dengan tema "Berhibur Cara Islam", Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau melalui jabatan PASTI telah berjaya menganjurkan Konsert Kesenian Islam di Dewan Masyarakat Tawau semalam.

"Ini merupakan satu bukti kepada masyarakat Tawau khususnya bahawa PAS tidak pernah menolak hiburan, asalkan dalam hiburan itu kenalah mengikut cara yang dibenarkan dalam Islam. Ada pengajaran yang boleh di ambil" ujar Yang Dipertua PAS Kawasan Tawau, Tuan Haji Muhammad Husin.

Persembahan pertama yang sangat comel dari PASTI Farah Ain Merotai (Juara Nasyid, Ihtifal Alam Ria PASTI 2009) cukup menghiburkan hadirin, diikuti persembahan yang sangat mantap dan penuh dengan mesej dari Unit Amal Kawasan Tawau.

Menurut ketua kumpulan nasyid Unit Amal, saudara Adry Sabry, walaupun masa yang sangat terhad diperuntukan untuk latihan namun begitu hasilnya sangat memuaskan.

"Mesej yang kami cuba sampaikan adalah mengenai penderitaan saudara kita di Palestin supaya dapat dijadikan iktibar dan renungan kita bersama yang hadir pada malam ini." kata beliau.

Kumpulan Nasyid The Minds yang tidak asing lagi dari SMK Balung juga telah membuat persembahan diikuti artis jemputan pada malam tersebut, Ustaz Nazrey Johani, bekas vokalis utama kumpulan nasyid popular Raihan.

"Inilah hiburan cara Islam" Kata Ustaz Nazrey disamping memuji kejayaan penganjur menganjurkan konsert sedemikian.

Walaupun julung kali diadakan, konsert ini dianggap berjaya dengan kehadiran mencecah 2 ribu orang menunjukan orang ramai begitu dahagakan hiburan yang boleh mendidik jiwa dan memperingatkan untuk mentaati Allah.

Teruskan Baca “Konsert Kesenian Islam Medan Untuk Berhibur Cara Islam”  »»

Selasa, Oktober 20, 2009

Debaran Semakin Kencang!!!


Tinggal lagi 2 hari menjelang Konsert Kesenian Islam yang dianjurkan buat julung kalinya oleh Dewan Pemuda PAS Tawau bermula.Debaran semakin kencang kerana masing-masing bimbang tentang sambutan yang bakal diterima daripada masyarakat Tawau.Ialah..sekarang ni kan 'time exam' bagi para pelajar,dah la gitu konsert tu pula dibuat pada hari bekerja,mujurlah ianya dibuat sebelah malam..harap-harap ianya mendapat sambutan.Ramai yang bertanya,ngapa tidak dibuat pada hari cuti,so jawapannya ialah tarikh tersebut Nazri Johani yang tentukan bukan pihak penganjur, so kita teruskan je gerak kerja untuk menjayakan konsert ni,yang lain tu kita serah je pada ALLAH SWTkan..


Kita terima tawaran untuk menganjurkan Konsert Kesenian Islam ni kerana nak memberikan alternatif kepada masyarakat terutama sekali golongan remaja yang gemar kepada hiburan. Ianya juga sebagai menjawab persoalan yang selalu ditimbulkan iaitu apakah PAS akan mengharamkan program-program hiburan apabila mengambil alih teraju kepimpinan negara satu hari nanti atau apakah yang PAS boleh buat untuk memastikan golongan remaja tidak terus hanyut dengan hiburan yang melalaikan dan menyebabkan mereka terjebak dengan gejala-gejala yang tidak sihat.Maka ini adalah salah satu caranya.Kita tidak anti pada hiburan kerana kita tahu Islam juga tidak melarang kita berhibur.Cuma cara berhibur itu mesti betul dan tidak melanggar syarat-syarat yang telah di tetapkan supaya apa juga yang kita lakukan ianya tidak mendapat murka ALLAH SWT.

Selain daripada Nazrey Johani(bekas vokalis Kumpulan Nasyid RAIHAN ) konsert itu juga nanti akan diserikan lagi dengan persembahan daripada kumpulan nasyid tempatan yang dijemput khas iaitu Kumpulan Nasyid PASTI Nurul Farah Ain Merotai(juara Pertandingan Nasyid Ihtifal Alam Ria Tawau dan juga pernah mewakili PASTI negeri Sabah untuk bertanding diperingkat kebangsaan),Kumpulan Nasyid Syotul Syabab daripada Unit Amal,yang dibarisi oleh anak-anak muda yang berbakat dan sering mengadakan persembahan di majlis-majlis perkahwinan dan juga Kumpulan Nasyid SMK Balung Tawau yang sudah memang tidak asing lagi di daerah ini kerana mereka sering menjuarai pertandingan nasyid peringkat sekolah samada di Tawau atau pun negeri.

Tiket-tiket masuk boleh dibeli dengan ejen-ejen yang telah dilantik atau terus je beli di dewan masa hari konsert nanti.Semoga konsert ini mendapat sambutan daripada masyarakat Tawau. Teman-teman yang berada di kejauhan tu tolong doakan ye semoga konsert ni berjaya...

Sumber : Matbulan.blogspot.com (Timbalan Ketua Pemuda PAS Tawau)

Teruskan Baca “Debaran Semakin Kencang!!!”  »»

Isnin, Oktober 12, 2009

UMNO tidak perlu berubah.

Selepas kemenangan besar di Bagan Pinang, Umno nampaknya tidak perlu berubah kerana sudah di terima rakyat.

Di pihak Pakatan Rakyat dan PAS pula, mereka perlu kembali ke bilik mesyuarat untuk mengenalpasti apa berlaku dalam pilihan raya kecil itu.

Ini kerana, harapan untuk menang atau sekurang-kurangnya mengurangkan majoriti di kubu Umno ini gagal dilaksanakan.

Sehingga analisa ini ditulis, calon BN, Tan Sri Isa Samad telah
mendahului calon PAS dengan lebih 5,000 undi. Ini belum termasuk undi pos lagi.

Sebelum keputusan diperolehi lagi, ada yang sudah menyalahkan sikap para pemimpin PAS dalam jentera kempen di Bagan Pinang. Antaranya mengenepikan rakan-rakan mereka dalam PKR dan DAP.

Namun, keputusan di Bagan Pinang ini sudah tentu ada kebaikannya.

Sebagaimana yang dikempenkan, dengan kemenangan ini, Umno sudah pasti akan kekal dengan apa yang ada padanya dan tidak akan berubah.


Image(Gambar: Isa no 1, PAS nombor 2)

Ini kerana, keputusan ini bermakna, Umno diterima rakyat, pemimpin rasuah tidak menjadi masalah, kesalahan politik wang bukan bermakna rasuah dan sebagainya.

Untuk itu, rakyat seluruh negara perlu terima apa yang telah diputuskan oleh penduduk Bagan Pinang bahawa pemimpin rasuah tidak jadi masalah kerana yang diperlukan rakyat adalah perkhidmatan mereka.

"Kalau pemimpin ini memberikan khidmat yang baik, apa salahnya mereka rasuah," mungkin ini mesej yang hendak dihantarkan oleh pengundi Bagan Pinang.

Dengan kemenangan ini, para media BN esok akan melaporkan, PAS kalah teruk, kemaraan Pakatan Rakyat telah berjaya disekat setakat Selangor sahaja dan sebagainya.

Menjelang keputusan ini diperolehi, seorang rakan Cina dari Port Dickson memaklumkan, orang Cina tidak mahu undi PAS kali ini kerana marah dengan apa yang berlaku di Selangor.

Mereka tidak puashati dengan beberapa kenyataan pemimpin PAS di Selangor. Sejauh manakah benarnya maklumat akan diketahui apabila analisa keputusan penuh pilihan raya ini diperolehi nanti.

Pendek kata, jentera PAS perlu mengkaji sepenuhnya senario yang berlaku di seluruh negara sematang-matangnya bagi menghadapi pilihan raya ke 13 nanti.

Sumber : Harakahdaily.net


Teruskan Baca “UMNO tidak perlu berubah.”  »»

Ahad, Oktober 11, 2009

Solat Hajat Untuk PRK Bagan Pinang

Tatkala orang ramai berpusu-pusu memenuhi ruangan stadium kompleks sukan Tawau, para pendokong dan ahli jemaah PAS Tawau meluruskan dan memenuhkan saf barisan untuk menunaikan solat. Apabila sorakan memecahkan suasana stadium, ahli jemaah tenang bermunajat dan berdoa memohon petunjuk dan keampunan dari Allah di Pusat Tarbiyah PAS Jalan Kuhara.

Begitulah sedikit sebanyak senario yang berlaku malam semalam pada waktu yang sama di dua tempat yang berbeza.



"Inilah budaya kita!" Ujar Ustaz Nazry Mokhtar, Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau.

Katanya lagi, "Kita telah diajar untuk sentiasa memohon petunjuk dan berdoa kepada Allah. Soal menang atau kalah itu tidak menjadi isu. Yang penting ingat Allah, insyaAllah kita yakin kemenangan pasti akan tiba satu masa nanti.Kalau tak ditakdirkan esok, mungkin satu masa nanti."



Program dimulakan dengan solat isyak berjemaah diikuti dengan munajat kepada Allah dan Solat Hajat yang dipimpin oleh Ketua Dewan Ulama PAS Tawau, Ustaz Alias Sulong.



Selepas solat hajat selsesai, sedikit penerangan mengenai keadaan terkini di bagan pinang negeri sembilan disampaikan oleh En Mat Dullah AJK PAS Pusat, merangkap Timbalan Pesuruhjaya II PAS Sabah dan Timbalan YDP PAS Kawasan Tawau.

Di akhir program, seluruh jemaah diingatkan untuk membaca qunut nazilah dalam solat fardhu keesokannya memohon kepada Allah agar diberikan kemenangan dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang Negeri Sembilan.

Teruskan Baca “Solat Hajat Untuk PRK Bagan Pinang”  »»

Jumaat, Oktober 09, 2009

Pemuda PAS sanggah Ketua Putera Umno kena tumbuk

Dakwaan oleh Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim yang menyatakan telah ditumbuk oleh lebih dari 9 orang penyokong Parti Islam Se Malaysia (PAS) semasa hari penamaan calon amatlah tidak berasas.

Beliau mendakwa bahawa Penyokong PAS menyerang beliau ketika beliau bersama Datuk Ismail Sabri berjalan berhampiran dengan kawasan penyokong PAS yang sebenarnya menjadi kawasan larangan bagi penyokong Umno-BN semasa hari penamaan calon sabtu lalu.

Beliau telah
membuat laporan Polis pada hari yang sama dan mendakwa mengalami lebam di tengkuknya. Beliau juga dilaporkan mengalami muntah-muntah dan telah dimasukan ke Hospital sehari selepas kejadian.

Setelah selesai waktu penamaan calon tempuh hari, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim ada menemui YB salahuddin Ayub dan saya, beliau ada menyatakan yang beliau telah dikasari oleh pemyokong PAS pada pagi penamaan calon.

Sewaktu itu, pada pemerhatian saya tiada langsung tanda - tanda yang beliau di tumbuk atau dikasari. Kami berbual panjang dan mesra tanpa beliau menunjukkan sifat atau tanda yang beliau telah dikasari.

Bagaimanapun 3 keping gambar yang menunjukan kejadian sebenar telah diterima dan mengesahkan bahawa Azeez telah berbohong. Beliau melalui kawasan penyokong PAS walaupun sudah ditegur oleh pihak Polis.

Ketika melalui kawasan berkenaan, seorang penyokong PAS menepuk bahu beliau, bukannya menumbuk seperti yang didakwa. Rakaman gambar yang dibuat menunjukan beliau hanya tersenyum dan berlalu pergi tanpa adanya sebarang aksi tumbuk menumbuk.

Pemuda PAS mahu Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim meminta maaf kepada seluruh rakyat Bagan Pinang khasnya dan seluruh negara amnya atas pembohongan yang beliau telah lakukan. Dewan Pemuda PAS Pusat yakin bahawa rakyat sedar lakonan beliau kali ini hanyalah semata-mata untuk meraih undi serta simpati setelah Umno/BN telah ditolak total oleh rakyat keseluruhanya.

" BERSAMA KEHENDAK RAKYAT : UNDILAH PAS "

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat

Petikan : Harakahdaily.net

Teruskan Baca “Pemuda PAS sanggah Ketua Putera Umno kena tumbuk”  »»

Selasa, Oktober 06, 2009

KENYATAAN MEDIA (06 OKTOBER 2009)

LAJNAH ANTARABANGSA DEWAN PEMUA PAS PUSAT
"PARTI ISLAM SE-MALAYSIA (PAS)


KEJADIAN GEMPA DAN TSUNAMI
DI SUMATERA

Lajnah Antarabangsa,Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP)melahirkan rasa simpati ke atas bencana yang berlaku di Sumatera,Indonesia.

DPPP turut merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga kepada mangsa kejadian gempa bumi dan tsunami tersebut.Mengikut laporan media hari ini,jumlah mangsa yang disahkan terkorban dalam kejadian itu telah mencecah 400 orang.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh oleh DPPP daripada Kedutaan Indonesia semalam,jumlah korban dijangka hampir 1000 orang keseluruhannya.Gegaran yang berlaku di Sumatera itu turut dirasai di beberapa tempat di Semenanjung Malaysia.

Atas dasar keprihatinan ini,DPPP komited untuk menghulurkan bantuan sewajarnya kepada mangsa kejadian gempa dan tsunami tersebut.

Berdasarkan serumpun semangat Malaysia-Indonesia,DPPP turut menyeru kepada rakyat Malaysia untuk meringankan bebanan rakyat sumatera yang terlibat di dalam kejadian
yang tidak diingini itu.

Maka,dengan ini DPPP melancarkan "Tabung Bencana Alam Keprihatinan Sumatera"bagi membantu mendapatkan sumbangan daripada rakyat Malaysiauntuk disalurkan ke sana.

Justeru,sebarang sumbangan daripada rakyat Malaysia yang prihatin,bolehlah disalurkan ke akaun MICFF DPP PUSAT,AKAUN DEWAN PEMUDA PAS PUSAT,Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB)bernombor 14014010026332.

DR RAJA AHMAD AL-HISS

Pengerusi

Lajnah Antarabangsa

Dewan Pemuda PAS Pusat

Teruskan Baca “KENYATAAN MEDIA (06 OKTOBER 2009)”  »»

Isnin, Oktober 05, 2009

Lensa Alam Ria PASTI Tawau 2009

Sekitar suasana meriah Alam Ria PASTI Tawau
kali ke-9:



Barisan Pimpinan PAS dan Pimpinan Pakatan Rakyat yang hadir



Ucapan aluan oleh Pengerusi PASTI Tawau



Ucapan Perasmian oleh Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri Sabah merangkap AJK Pas Pusat



Anak-anak didik PASTI sedang tekun mewarna



Salah seorang peserta dalam pertandingan azan



Hiburan mendidik jiwa..nasyid antara yang dipertandingkan dalam ihtifal ini.



Ibu-ibu yang setia melihat anak-anak mempersembahkan bakat mereka



Pesuruhjaya PAS Sabah menyampaikan hadiah kepada pemenang



YB Jimmy Wong, Adun Sri Tanjung mencabut nombor bertuah




Teruskan Baca “Lensa Alam Ria PASTI Tawau 2009”  »»

Jumaat, Oktober 02, 2009

Saksikan Aksi Memikat Anak-anak PASTI dalam Ihtifal Alam Ria 2009



~ Pentas Menyaksikan Aksi-aksi Mencuit Hati Anak-anak PASTI Tawau Kini Kembali ~






PASTI Kawasan Tawau dan Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau menjemput Dato' / Datin/ Tuan/Puan/Saudara/ Saudari untuk bersama-sama menyaksikan telatah anak-anak PASTI dalam Majlis Ihtifal Alam Ria PASTI Kawasan Tawau tahun 2009.

Majlis : Ihtifal Alam Ria PASTI Kawasan Tawau
Tempat : Dewan Kompleks Sukan Tawau
Tarikh : 04 Oktober 2009
Masa : 7.30 pagi


Teruskan Baca “Saksikan Aksi Memikat Anak-anak PASTI dalam Ihtifal Alam Ria 2009”  »»

Ahad, Ogos 30, 2009

Bengkel Kewartawanan

Tawau, Sabtu, 29 Ogos, Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau telah menganjurkan Bengkel Kewartawanan di pejabat PAS Kawasan Tawau untuk melahirkan penulis penulis berita yang melaporkan isu-isu yang berlaku di kawasan Tawau dan sekitarnya.





Bengkel yang dikelolakan oleh saudara Ahmad Dullah ini memberi pendedahan awal kepada peserta bengkel mengenai pengertian berita, ciri ciri , jenis dan dari mana sumber sumber berita boleh diperolehi.





Peserta juga diberi tunjuk ajar mengenai cara cara pengumpulan berita, teknik penulisan berita dan bentuk bentuk pendahuluan berita yang biasa digunakan oleh media tempatan.


Beliau yang mempunyai pengalaman sebagai wartawan akhbar Harakah juga tidak ketinggalan menceritakan sedikit sebanyak pengalaman beliau semasa bertugas supaya peserta dapat gambaran awal bagaimana tugas seorang wartawan ketika menjalankan tugas yang sekaligus menyuntik semangat peserta untuk menghasilkan berita.





Teruskan Baca “Bengkel Kewartawanan”  »»

Jumaat, Ogos 28, 2009

Hukuman rotan syariah tidak melukakan

Komentar Isu hukuman sebat kepada pesalah minum arak telah menarik perhatian pelbagai pihak untuk memberikan pandangan dan komen masing-masing.



Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Apabila asasnya adalah nas, maka ia adalah aspek agama Islam yang wajib untuk dilaksanakan kepada penganutnya – kerana ia berkait dengan tanggungjawab antara manusia dengan Tuhan, antara dosa pahala serta pembalasan di hari akhirat.

Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 hingga 80 rotan jumlahnya.

Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.

Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam. Ia memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan.

Oleh yang demikian, kita meminta supaya pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan itu sehingga memberi gambaran salah mengikut syariat Islam.

Dalam masa yang sama kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun dan Penyayang.

Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam. Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam.

Haramnya arak adalah tidak mengira tempat – sama ada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri.

Menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya – adalah seumpama menghadapi nyamuk Aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi!

Artikel ini diterbitkan sepenuhnya daripada kenyataan media Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang


Teruskan Baca “Hukuman rotan syariah tidak melukakan”  »»

Khamis, Ogos 27, 2009

KENYATAAN MEDIA PAS KAWASAN TAWAU BERHUBUNG DENGAN ISU ELEKTRIK

1. PAS Kawasan Tawau sangat prihatin dan simpati dengan nasib rakyat seluruh Tawau yang terpaksa meneruskan penghidupan harian mereka dalam keadaan terus-menerus setiap hari menerima gangguan bekalan elektrik.

2. PAS Kawasan Tawau juga melahirkan rasa bimbang dengan gangguan bekalan elekterik ini akan menggagalkan malahan mencacatkan ibadat puasa dan lain-lain ibadat umat yang sangat diharap dan di sanjungi dan di tunggu-tunggu oleh umat Islam dan hanya boleh dilakukan dalam bulan Ramadan sahaja.

3. PAS Kawasan Tawau menuntut supaya kerajaan mengkaji dan seterusnya membayar ganti rugi terhadap kerosakan akibat dari bekalan elektrik yang tidak menentu ini dan kerajaan perlu memberi pampasan kepada seluruh rakyat Tawau ekoran ketidakselesaan dan gangguan mental serta tekanan yang dihadapi berikutan dengan gangguan bekalan elekterik ini.

4. PAS Kawasan Tawau juga menuntut supaya kerajaan merombak pengurusan SESB dan Lembaga Elektrik Sabah dan mengkaji semula semua kontrak SESB dengan pembekal-pembekal tenaga bebas. Dalam hal ini kami mencadangkan supaya kerajaan melantik satu perunding pengurusan bagi mengkaji dan membuat cadangan supaya satu sistem urus tadbir yang sistemetik dan telus dapat dibuat untuk SESB.


En .Mohamad Husain
Yang Dipertua
PAS Kawasan Tawau


Teruskan Baca “KENYATAAN MEDIA PAS KAWASAN TAWAU BERHUBUNG DENGAN ISU ELEKTRIK”  »»

Rabu, Ogos 26, 2009

PERUTUSAN PESURUHJAYA PAS SABAH







"wahai orang-orang yang beriman diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"

AL-BAQARAH:183


Bulan ramadan ialah bulan ibadah,bulan tarbiah,bulan penyucian jiwa,bulan mendidik nafsu,bulan kasih sayang,dan bulan untuk mencari rahmat keampunan dan keredaan Allah s.w.t.Saya menyeru kepada diri saya,ahli keluarga,ahli PAS,serta kepimpinan PAS Kawasan dan seluruh masyarakat di Sabah agar mengambil ruang seratu peratus dalam bulan ramadan pada kali ini dilaksanakan dengan ikhlas, sudah semestinya natijah daripada amalan berkenaan dapat membina peribadi dan meningkatkan kualiti sahsiah diri masyarakat islam.

Bulan ramadan jangan sama sekali mendikan diri kita secara terus-menerus ditunggangi oleh tuntutan nafsu dengan membazir makanan,berbelanja secara boros, membuang masa, membanyakkan tidur dan melakukan perbuatan yang sia-sia. Jadilah kita insan yang sentiasa bersyukur dan sentiasa memikirkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di dunia ini untuk lebih dekat dengan Allah s.w.t.

Saya sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t, agar wabak H1N1 yang melanda dunia sekarang ini tidak berpanjangan, kenaikan harga barangan dalam negara tidak berterusan, masalah sosial dapat dibendung dan kelembapan ekonomi dapat dipulihkan
Semua yang berlaku di depan mata kita sebenarnya ada hikmah dan pengajarannya.Perkara berkenaan dapat dibendung apabila seluruh masyarakat, rakyat, pemimpin kembali kepada islam.Mengabaikan dan meminggirkan islam bererti kita mendedahkan diri kepada kebinasaan samada dunia atau di akhirat

Akhir bicara,sekali mlagi saya dan seluruh Kepimpinan PAS Sabah mengucap kan selamat melaksanakan ibadah dalam bulan Ramadan bersama keluarga tersayang, moga-moga Ramadan kali ini dapat menyinari kehidupan anda dengan amalan takwa secara berterfusan.


"PAS UNTUK SEMUA"

Sekian, wassalam.

TUAN HAJI MOHAMAD ABDULLAH,
PESURUHJAYA,PAS
NEGERI SABAH










Teruskan Baca “PERUTUSAN PESURUHJAYA PAS SABAH”  »»

Selasa, Ogos 25, 2009

Di Permatang Pasir, PAS kekalkan kemenangan besar.

Harakahdaily
Tue | Aug 25, 09 | 7:16:13 pm MYT



KUALA LUMPUR, 25 Ogos:PAS mengulangi kemenangan besar yang dicapai dalam Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac tahun lalu apabila kiraan undi rasmi menunjukkan calonnya, Mohd Salleh Man mengatasi pesaing daripada Barisan Nasional, Rohaizat Othman dengan majoriti melebihi 4,551.

Kiraan rasmi menunjukkan PAS mendapat 9,618 undi berbanding 5,067 diperolehi BN, menambahkan lagi pukulan kepada BN yang belum pernah memenangi pilihan raya kecil di Semenanjung sejak selepas pilihan raya umum lebih setahun lalu.



Kerusi Dun Permatang Pasir dimenangi wakil PAS Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman dengan majoriti 5,433 undi dalam Pilihan Raya Umum-ke 12, kemenangan ketiga dan dengan majorit terbesar dalam tiga pilihan raya dimenangi PAS sejak 1999.

Kemenangan ini menyaksikan majoriti merosot diperolehi PAS dipercayai akibat hari pengundian yang dilakukan pada hari bekerja.

Jumlah keluar mengundi merosot kepada 73.1 peratus daripada 82.57 peratus pada pilihan raya umum yang lalu.



PAS telah menjalankan kempen dengan lancar sejak hari pertama kempen ekoran masalah peribadi calon BN berhubung salah laku melibatkan wang anak guamnya berjumlah RM161,000.



Umno yang berharap untuk mengulangi peningkatan undi diperolehi di Manek Urai gagal mencapai matlamat tersebut dalam menghadapi PAS di kubu kuatnya yang juga kerusi tunggal PAS di Pulau Pinang.

Teruskan Baca “Di Permatang Pasir, PAS kekalkan kemenangan besar.”  »»

Sabtu, Ogos 22, 2009

Bekas rakan kongsi Rohaizat Othman tampil membersihkan diri

Bekas rakan kongsi Rohaizat Othman - calon BN di pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir - hari ini tampil memberi penjelasan bagi membersihkan dirinya daripada 'dikambinghitamkan' berhubung kes membabitkan pembelian hartanah oleh Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang (KPGNPP) pada 2002.




Yusri Isahak, bekas rakan kongsi firma guaman Saif Ariff dan Rohaizat, membuat penjelasan itu sebagai menjawab laporan Utusan Malaysia yang memetik ketua penerangan Umno, Ahmad Maslan sebagai berkata Rohaizat hanya bertanggungjawab ke atas tindakan yang dilakukan rakan kongsinya.


Ahmad Maslan dilaporkan berkata, tindakan tatatertib ke atas Rohaizat berdasarkan aduan KPGNPP membabitkan pembelian satu hartanah yang dikendalikan firma mereka, waktu itu.

Ahmad juga dilaporkan berkata, semua urusan jual beli untuk pihak KPGNPP dikendalikan Yusri dan diterima secara eksklusif dan dideposit ke dalam akuan klien firma tersebut di Bank Islam Cawangan Butterworth.

Menurut Ahmad lagi, akaun berkenaan termasuk semua surat berhubung KPGNPP ditandatangani dan diuruskan Yusri yang menjadi rakan kongsi beliau dari tahun 1999 hingga 2003.

Berikut adalah kenyataan penuh yang dibaca oleh Yusri dalam satu sidang akhbar di Pulau Pinang hari ini.

Pada tahun 2002, Koperasi Pekebun Getah Pulau Pinang Berhad mencadang membeli sebidang tanah untuk meluaskan perniagaan mereka dan telah melantik Firma Guaman Saif Ariff and Rohaizat untuk menguruskan pembelian tanah tgersebut.

Yusri dan Rohaizat telah berbincang dengan lembaga pengarah koperasi tentang syarat syarat perjanjian jual beli. Setelah semua dipersetujui Yusri telah menyediakan perjanjian jual beli tanah tersebut.

Untuk tujuan pembelian ini, koperasi telah memohon pinjaman RM320,000 dari Jabatan Pembangunan Koperasi. Pinjaman tersebut telah diluluskan dan wang tersebut dideposit ke dalam akaun klien di firma guaman.

Namun atas sebab masalah komunikasi dengan penjual, yang tinggal di Acheh, jual beli tersebut telah tidak disempurnakan.

Dalam pada itu, koperasi memerlukan sejumlah wang untuk tujuan pengembangan perniagaan mereka. Yusri telah menandatangan satu cek berjumlah RM100,000 atas nama koperasi dan diberikan kepada pihak koperasi. Maka baki RM220,000 masih tersimpan di dalam akuan firma.

Sementara itu, seorang pelanggan, kenalan Rohaizat yang telah membeli sebidang tanah dengan harga RM130,000 telah memohon jasabaik firma (guaman) untuk membiayai bayaran baki RM100,000. Beliau terdahulu telah membayar RM30,000 kepada penjual.

Firma telah bersetuju untuk meminjamkan RM100,000 yang diambil dari wang koperasi kepada pelanggan (tersebut) untuk menyempurnakan jualbeli tanah tersebut dengan syarat beliau membayar balik pinjaman.

Setelah pelanggan gagal membayar balik pinjaman, Rohaizat telah berbincang dan bersetuju untuk mengambil alih milik tanah berkenaan dan melupuskan pinjaman tersebut.

Malangnya, firma gagal menjual keseluruhan tanah (tersebut) sebagai pecahan lot dan tidak dapat membayar kembali wang koperasi yang telah digunakan.

Sebahagian daripada baki dalam akaun pelanggan dan akaun syarikat telah digunakan untuk memberi pinjaman kepada salah seorang pengarah sebuah syarikat pemaju perumahan yang juga kenalan Rohaizat yang menghadapi masalah kewangan yang teruk dan juga untuk pengurusan cawangan baru firma di Ipoh.

Saya bertanggungjawab menguruskan cawangan firma di Ipoh, sementara Rohaizat menumpu sepenuhnya di firma Butterworth.

Saya tidak lagi memantau akaun-akaun pelanggan di cawangan Butterworth sehinggalah saya meninggalkan firma pada November 2003.

Merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Ahmad Maslan seperti yang dilaporkan oleh Utusan Online bertarikh 19 Ogos 2009 bahawa Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan dan tidak tahu menahu tentang perkara tersebut, saya ingin tegaskan bahawa ia adalah satu pembohongan.

Ini adalah kerana segala urusan pembelian tanah tersebut dan penggunaan wang koperasi di buat dengan pengetahuan dan penglibatan Rohaizat seperti yang dijelaskan di atas.

Mana mungkin pengaliran keluar dan masuk wang dalam sesuatu akaun syarikat tidak diketahui oleh Rohaizat yang juga penandatangan yang sah untuk akaun-akaun tersebut.

Sepatutnya Rohaizat menceritakan perkara sebenar dan tidak meletakkan tanggungjawab dan kesalahan hanya kepada rakan kongsi untuk membebaskan dirinya sendiri.

Merujuk kepada kepada kenyataan Ahmad Maslan yang mengangkat Rohaizat sebagai "wira" kerana membayar balik wang koperasi baru-baru ini, saya ingin tegaskan sesungguhnya beliau sewajarnya menyelesaikan pembayaran pada 2003 lagi ketika cawangan Ipoh telah menjana pendapatan yang agak lumayan.

Seyugia diingatkan bahawa cawangan Ipoh ditubuhkan dan diuruskan dengan sebahagiannya menggunakan wang dari akaun klien koperasi pekebun getah Pulau Pinang.

Layakkah title itu diberikan oleh Ahmad kepada Rohaizat? Saya percaya Ahmad Maslan tidak sedar akan kedudukan sebenarnya atau lebih malang lagi kalau beliau sengaja berpura-pura tidak tahu?

Wirakah Rohaizat ketika enggan, cuai, dan gagal menghadirkan diri di hadapan Majlis Peguam pada 14 September 2007 untuk memberi penjelasan ke atas satu kes besar yang beliau hadapi.

Dakwaan Ahmad Maslan bahawa Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan atau pengetahuan mengenai transaksi jual beli tanah itu, menggambarkan Rohaizat selaku senior partner di dalam firma tersebut, tidak tahu apa-apa tentang urustadbir pejabat.

Apakah dakwaaan Ahmad Masalam ini lojik dan munasabah? Transaksi sebesar ratusan ribu yang dijalankan rakan kongsinya, didakwa tidak diketahuinya?

Tidak masuk akal langsung sebagai seorang yang berpendidikan tinggi!

Saya berharap dengan penjelasan ini, saya dapat membersihkan diri saya daripada dikambinghitamkan dalam kes kecuaian Rohaizat yang membawa kepada pembatalan pendaftaran beliau sebagai penguambela dan peguamcara.

Kredit : Tranungkite.net

: Sharpshooter

Teruskan Baca “Bekas rakan kongsi Rohaizat Othman tampil membersihkan diri”  »»

Selamat Menjalani Ibadah Puasa



Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau mengucapkan SELAMAT BERPUASA buat semua muslimin muslimat, pembaca blog ini.

Bersama sama kita menambah amal ibadah kita pada bulan yang penuh berkat ini.




Kain rentang seperti ini dapat dilihat di sekitar bandar Tawau. Menunjukkan kebersamaan kami dengan kalian semua

Teruskan Baca “Selamat Menjalani Ibadah Puasa”  »»

Rabu, Ogos 19, 2009

Tuan Guru Nik Aziz perjelas isu "sokong UMNO tak boleh masuk syurga"

Media Pro kerajaan tak habis habis memutar belitkan kenyataan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat... dari dahulu hingga sekarang dengan pelbagai muslihat yang mereka gunakan untuk memburukkan nama tok guru....

(Gambar sekadar hiasan)

pernah kedengaran suatu ketika dahulu kononnya tuan guru sebut "Allah samseng"... "Allah mencarut"... tapi akhirnya senyap begitu sahaja setelah rakyat umumnya telah mendapat penjelasan mengenai isu itu...

Kini.. mereka sekali lagi menggunakan taktik lapuk itu dengan melabel tuan guru Nik Aziz sebagai EKSTREM.. Bagi kami (Ahli PAS) mudah saja, kalau nak rakyat faham sejelas jelasnya... biar mereka menilai sendiri apakah tuan guru benar benar mengatakan sedemikian...

Radio Televisyen Malaysia dan Media Prima patut siarkan rakaman video atau audio sebenar kenyataan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung isu "Ahli Umno tak masuk syurga."

media pro kerajaan nampaknya tak serik lagi sebagai contoh Utusan Malaysia sebelum ini pernah memohon maaf di atas kesilapan memutar belit kenyataan Nik Aziz berhubung cadangan kerajaan perpaduan yang pada waktu itu sedang hangat diperdebatkan yang disiarkan mereka pada 15 Jun 2009.

Kenyataan Nik Aziz dipetik sebagai "nasihat saya mesti didengar"sedangkan kenyataan sebenar adalah "nasihat saya tidak semestinya didengar".

Di sini terdapat video dari Tuan Guru sendiri memperjelaskan apa sebenarnya yang diucapkan berbanding apa yang digembar gemburkan oleh media pro kerajaan.






Teruskan Baca “Tuan Guru Nik Aziz perjelas isu "sokong UMNO tak boleh masuk syurga"”  »»

Selasa, Ogos 18, 2009

Tanjung Batu Tawau Terbakar Lagi



17hb Ogos 2009 (Isnin) merupakan hari yang cukup menyedihkan buat warga Tanjung Batu Tawau.... satu kejadian kebakaran terjadi sekali lagi dalam masa terdekat yang memusnahkan 30 buah rumah. Tak sampai semingga selepas kejadian yang sama berlaku di Kg Vietnam berdekatan dengan kawasan ini.






Kejadian ini berlaku sekitar pukul 4pm menyebabkan berpuluh lagi keluarga tinggal sehelai sepinggang.



PAS Kawasan Tawau mengucapkan TAKZIAH buat mangsa mangsa kebakaran di Tanjung Batu Tawau. Semoga sabar atas musibah yang menimpa.





InsyaAllah, PAS Tawau akan cuba menghulurkan bantuan yang termampu.



Kepada sesiapa yang ingin menyumbang , boleh berbuat demikian dengan memasukkan wang terus ke dalam akaun PAS Tawau. Butirannya seperti berikut :

Bank Islam : 10025010006556
E-mail : pastawau88@gmail.com
(Jika telah membuat sumbangan tolong maklumkan dengan menghantar slip transaksi sebagai bukti sumbangan anda)



Kredit : Mat Bulan (Gambar2 kebakaran)


Teruskan Baca “Tanjung Batu Tawau Terbakar Lagi”  »»

Dewan Pemuda PAS Tawau © DPPKT Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau,TB 322, Tingkat 3, Blok 38 Jln. St.Patrick, Kompleks Fajar,PS.62040 91030, Tawau Sabah Tel: 089-760214.

KEMBALI KEATAS