[harga+minyak.jpg]

Khamis, November 27, 2008

Siapa paling Bijak???

Assalamualaikum w..w..

Terlebih dahulu kami dari team blogmaster PemudaTawau mewakili DPPKT mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga ukhti Arnisah (Nisa’ Tawau) atas pemergian ayahanda beliau ke Rahmatullah pada malam 24 November 2008/26 Zulkaedah 1429.Semoga Allah mencucuri rahmatNya atas roh almarhum dan digolongkan dalam kalangan hamba-hambaNya yang soleh…
Setelah perginya seseorang anak Adam kepada penciptaNya sewajarnya kita yang masih diberi kesempatan untuk bernafas menyemak kembali “akaun” amalan masing-masing. Tahniah kepada mereka yang mengalami “penambahan” dan sekalung takziah kepada mereka yang mengalami “pengurangan atau defisit” amalan.

Ada beberapa ungkapan yang “popular” kita dengar mengenai kematian antaranya Mati Suatu Peringatan, Mati Tanda Allah lebih Mengasihi seseorang hambaNya dan Mati Suatu Kepastian. Namun apa yang menarik perhatian penulis ialah ungkapan Tok Guru Nik Aziz yang menyebut kematian sebagai “al-Furqan” antara manusia cerdik dengan manusia yang jahil atau bebal. Ungkapan ini sebenarnya bersandarkan kepada Hadis Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi sebagai menyebut Orang yang cerdik ialah orang yang selalu memperhitung dirinya dan ia suka beramal untuk bekalan sesudah mati, sedangkan orang yang lemah (tidak cerdik) ialah orang yang selalu mengikuti hawa nafsunya dan hanya banyak berangan-angan kepada Allah S.W.T (untuk mendapat kebahagiaan dan pengampunan daripadaNya tanpa beramal soleh).

Seharusnya kita sebagai hamba Allah yang beriman dan memikul tugas Jundullah di bumi Tawau ini khususnya mengambil dasar ini sebagai menjawab persoalan Siapa Paling Bijak?, selain sebagai asas penilaian tahap kecerdikan diri masing-masing dan bukan pada kelayakan akademik yang dimiliki. Janganlah kita hendaknya menjadi manusia yang sentiasa berangan-angan mendapat keampunan Allah walhal kita sebenarnya sangat berkira untuk rukuk dan sujud kepadaNya apatah lagi menadah tangan penuh keinsafan dengan linangan air mata.


Jadilah kita orang yang banyak mengingati mati iaitu yang sentiasa mengawasi diri dari melakukan dosa yang pastinya akan membawa akibat buruk di alam barzakh apatah lagi di akhirat. Setiap yang kita lakukan haruslah mengikut pantang larang Allah dan bukan seperti tepuk dada tanya selera yang boleh membawa konotasi hidup di bawah dorongan nafsu sebaliknya tanyalah iman masing-masing iaitu tepuk dada tanya iman…

Wallahu’alam…PAS FOR ALL

Anasibnmalik =)



Terima kasih telah membaca' sila tinggalkan komen.

Dewan Pemuda PAS Tawau © DPPKT Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau,TB 322, Tingkat 3, Blok 38 Jln. St.Patrick, Kompleks Fajar,PS.62040 91030, Tawau Sabah Tel: 089-760214.

KEMBALI KEATAS