[harga+minyak.jpg]

Isnin, November 17, 2008

Kad Pengenalan Hijau - Hari kedua

Kecoh, tidak teratur... itulah antara perkataan yang sesuai digunakan untuk menggambarkan situasi di sekitar jabatan pendaftaran negara cawangan Tawau di bangunan persekutuan yang terletak berhadapan dengan perpustakaan Tawau.



Ini merupakan hari kedua rakyat datang berbondong bondong ke JPN Tawau untuk merebut peluang untuk memohon dan memiliki kad pengenalan hijau atau kad pengenalan pemastautin sementara.

Seperti kejadian Sabtu lepas, keadaan huru hara dan nampaknya tiada sebarang usaha yang dilakukan JPN Tawau untuk menenangkan keadaan. Seolah-olah berpeluk tubuh dan buta akan keadaan mereka langsung tidak mengendahkan orang ramai yang beratur panjang demi mengambil nombor giliran di kaunter yang tersedia.


Adakah tiada lagi cara untuk menyelesaikan atau sekurang kurangnya memudahkan orang ramai berurusan dengan pihak jabatan? Perlukah rakyat dibiarkan berdiri dan beratur panjang dan dijemur di bawah panahan terik matahari? Adakah kerana mereka "penduduk sementara"


Keadaan bila penulis tiba di luar pagar bangunan persekutuan Tawau


Adakah ini layanan yang mereka layak terima hanya kerana bukan warganegara Malaysia?



Ingatlah mereka juga manusia yang Allah anugerahkan hati dan perasaan… janganlah wujud layanan “double standard” kerana Allah tidak pandang warganegara seseorang melainkan semua manusia itu sebagai hambanya. Dan nilai seseorang itu ditentukan samada dia seorang yang beriman atau tidak.


Lihat video ni untuk melihat keadaan yang lebih jelas.

Ekoran situasi yang tidak terkawal, penulis dapati cermin di kaunter mengambil nombor giliran pecah dan beberapa gadis pengsan di tengah tengah kesibukan orang berebut di hadapan kaunter tersebut.



Berdasarkan apa yang penulis lihat, memang tiada peluang kepada orang tua, orang cacat, uzur dan kaum perempuan yang lemah untuk berurusan kerana ianya didominasi oleh kaum lelaki yang jauh lebih lasak ketika berebut di kaunter mengambil nombor hari ini.

InsyaAllah Pemuda Tawau akan cuba dapatkan pandangan, keluh kesah orang ramai dalam menghadapi situasi ini.

Akhir kalam, diharap JPN sedar dan dapat mencari jalan terbaik untuk memudahkan urusan permohonan kad pengenalan hijau di Tawau.


1 Komen Disini:

rosdiiceboxboyz berkata...

slm..adui blog ne pndainya menghentam org sak.......kmu tau ka brpa jumlah urg yg dtng msa 2....dan ku taukh..brpa org ptugas kaunter jpn..lau mau d iktkn lbh 1000kali ganda......jd jan pndai ckp jak lau x dlm stuasi pgawai yg mjlnkn tugas 2.........

Dewan Pemuda PAS Tawau © DPPKT Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau,TB 322, Tingkat 3, Blok 38 Jln. St.Patrick, Kompleks Fajar,PS.62040 91030, Tawau Sabah Tel: 089-760214.

KEMBALI KEATAS