[harga+minyak.jpg]

Selasa, Mac 03, 2009

Pandangan Beberapa Tokoh Mengenai PPSMI

Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau telah menyatakan pendirian kami mengenai isu PPSMI (Pelaksanaan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) dan mengapa kami menentangnya.

Mari kita lihat pandangan beberapa tokoh yang menentang PPSMI :

“Kita yang cipta dasar itu, tetapi kita yang menentang dasar. Ini adalah sifat munafik. Kita yang buat Dasar Pelajaran Kebangsaan kita pula melanggar ia dengan formula tidak menguntungkan pendidikan seperti PPSMI”

Prof Dr. Awang Sariyan
Mantan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia (PLM).

“Pergantungan terhadap statistik seperti jumlah calon mendapat 5A atau menjawab soalan dalam bahasa Inggeris dalam menetapkan pelaksanaan dasar pendidikan tidak wajar kerana ia tidak menggambarkan keupayaan keseluruhan pelajar”


Profesor Diraja Ungku Aziz.


“Dasar ini (PPSMI) secara terang-terangan menidakkan keupayaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu sains dan teknologi dalam keadaan negara kini menuju ke arah negara maju”

Tan Sri Abdul Rahman Arshad.


"Jangan pandang ringan isu bahasa ibunda ini kerana ia juga merupakan isu masa depan anak muda .”

Sasterawan Negara Dato’ A Samad Said.


“Seharusnya kerajaan menghapuskan segera dasar itu kerana PPSMI jelas satu dasar yang salah,”

Dato’ Dr. Hassan Ahmad.
Mantan Pengarah Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP)

“PPSMI menyebabkan pelajar bandar semakin menguasainya manakala pelajar luar bandar bertambah lemah.Dasar ini juga akan menjadikan Bahasa Melayu yang tiada nilai ekonomi dan komersial .Akhirnya, Bahasa Melayu hanya berupaya menjadi bahasa komunikasi harian sahaja.”

Tn Hj Mohamad Bin Abdullah.
Pesuruhjaya PAS Negeri Sabah.

“Pelaksanaan PPSMI sebenarnya telah bertindak menjadi pembunuh Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan teknologi secara senyap dan diam. Natijahnya, seperti hilang dan lenyapnya penguasaan tulisan jawi dalam kalangan generasi muda hari ini. ”

Saudara Muhammad Nasir Ali
Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau.


Penulis juga tertarik tentang keluhan Sasterawan Negara A. Samad Said dan Keputusan Muafakat Ulama yang menentang PPSMI ini dari diteruskan.




Terima kasih telah membaca' sila tinggalkan komen.

Dewan Pemuda PAS Tawau © DPPKT Dewan Pemuda PAS Kawasan Tawau,TB 322, Tingkat 3, Blok 38 Jln. St.Patrick, Kompleks Fajar,PS.62040 91030, Tawau Sabah Tel: 089-760214.

KEMBALI KEATAS